بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» بیماری روزئولا یا بیماری ششم چیست؟

بیماری روزئولا یا بیماری ششم چیست؟

روزئولا / عوارض و پیشگیری


روزئولا یک بیماری ویروسی است که بیشتر کودکان خردسال بین شش ماه تا دو سال را درگیر می کند.

این یک بیماری عفونی است که باعث تب شدید و بثورات پوستی می شود که با از بین رفتن تب ایجاد می شود. همچنین به عنوان بیماری ششم یا روزئولا اینفانتوم نیز شناخته می شود. در این مقاله می توانید به همه چیز در مورد این بیماری و عوارض آن پی ببرید.

 

علائم و نشانه های روزئولا


وقتی کودکی با کودک مبتلا به بیماری روزئولا تماس پیدا می کند و آلوده می شود ، علائم عفونت طی یک یا دو هفته ظاهر می شود. ممکن است به روزئولا آلوده شوید و علائم و نشانه های خفیفی را تجربه کنید. بنابراین ، تشخیص بیماری دشوار است.

 

برخی از علائمی که این بیماری می تواند ایجاد کند عبارتند از:

 

تب


تب ناشی از روزئولا 3 تا 7 روز ادامه دارد. بعد از فروکش تب ، بثوراتی ظاهر می شود که می تواند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد. روزئولا معمولاً با یک تب شدید ناگهانی بالاتر از39 درجه شروع می شود.

 

در طول تب یا قبل از آن ، بعضی از کودکان ممکن است گلودرد ، آبریزش بینی یا سرفه داشته باشند. علاوه بر تب ، ممکن است تورم در غدد لنفاوی گردن کودک نیز وجود داشته باشد. تب به مدت 3-5 روز ادامه دارد.

 

بثورات پوستی


در بیشتر موارد ، بعد از گذشت تب ، بثورات پوستی ایجاد می شود که شبیه لکه های کوچک صورتی یا برجستگی های ریزی هستند. این لکه ها معمولاً مسطح هستند ، اما ممکن است برخی از آنها نیز مسطح نباشند.

 

به طور معمول ، بثورات در قفسه سینه ، پشت و شکم ظاهر می شود. سپس به گردن و بازوها گسترش می یابد. حتی گاهی ممکن است به پاها و صورت نیز سرایت کند.

 

این بثورات ، خارش آور و آزار دهنده نیستند ، ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد تا از بین بروند. برخی از علائم و نشانه های دیگر عبارتند از:

 

تحریک پذیری

اسهال خفیف

کاهش اشتها

پلک های متورم

 

آیا می توان از بیماری روزئولا جلوگیری کرد؟

 

روزئولا بیماری مسری است. وقتی کودک مبتلا به بیماری روزئولا صحبت می کند ، عطسه می کند یا سرفه می کند ، عفونت گسترش می یابد و قطرات آلوده به هوا منتقل می شود که با تنفس به افراد دیگر به آنها منتقل می شود.

 

این قطرات همچنین می توانند بر روی سطوح اطراف بنشینند. اگر افراد دیگر دهان یا بینی خود را پس از لمس این سطوح با دستان خود لمس کنند ، هنوز هم می توانند آلوده شوند.

 

این بیماری وقتی در مرحله تب هستید می تواند گسترش یابد. با این حال ، وقتی به مرحله بثورات می رسد ، نمی تواند گسترش یابد. هیچ راهی برای جلوگیری از روزئولا وجود ندارد.

 

با این حال ، از آنجا که کودکان خردسال بیش از بزرگسالان به آن مبتلا میشوند ، متخصصان معتقدند که اگر در دوران کودکی شخصی به این بیماری مبتلا شود تا مدت طولانی نسبت به این بیماری ایمن خواهد ماند. افراد می توانند چندین بار به این بیماری مبتلا شوند ، اما این یک بیماری شایع نیست.

 

پزشکان چگونه بیماری روزئولا را تشخیص می دهند؟


برای تشخیص ، پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند. تشخیص این وضعیت اغلب تا زمان از بین رفتن تب و ظاهر شدن بثورات سخت است. در آن صورت ، پزشک ممکن است آزمایشاتی را انجام دهد تا مطمئن شود تب به دلیل نوع دیگری از عفونت نیست.

 

بیشتر روشهای درمانی با هدف کاهش تب است. آنتی بیوتیک ها برای درمان موثر نیستند زیرا این یک ویروس است و نه یک باکتری که باعث بیماری می شود.

  

عوارض روزئولا

 

برخی از عوارض احتمالی روزئولا عبارتند از:

 

تشنج ناگهانی در کودکان


گاهی کودک مبتلا به بیماری روزئولا دچار تشنج و افزایش سریع دمای بدن می شود. در این حالت ممکن است از هوش برود و بدنش متزلزل شود. همچنین ممکن است به طور موقت کنترل مثانه یا روده را از دست بدهند.

 

در كودكان كوچك و سالم ، تشنج ناشی از تب معمولاً موقتی و گاه مضر است. عوارض مرتبط با روزئولا به ندرت اتفاق می افتد. بیشتر کودکان و بزرگسالان سالم مبتلا به بیماری روزئولا به سرعت و به طور کامل بهبود می یابند.

  

سیستم ایمنی تضعیف شده


افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند ممکن است دوباره به بیماری روزئولا مبتلا شوند. این اشخاص از آنجا که به طور کلی مقاومت کمتری در برابر ویروس ها دارند ، علائم شدیدتری دارند و مبارزه با بیماری برای آنها دشوارتر است.

 

ارم بلاگ


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده