خرید از سراسر دنیا


» محدودیت های غذایی برای بیماران مبتلا به نوتروپنی

محدودیت های غذایی برای بیماران مبتلا به نوتروپنی

بیماران مبتلا به نوتروپنی برای کاهش خطر عفونت نیاز به رژیم غذایی خاصی دارند. آیا می دانید از چه مواردی در رژیم غذایی خود باید اجتناب کنید؟ مقاله زیر را بخوانید تا متوجه شوید.

 

بیماران مبتلا به نوتروپنی برای کاهش خطر عفونت نیاز به رژیم غذایی خاصی دارند. در یک فرد نوتروپنیک سطح گلبولهای سفید خون ، به ویژه سلول های نوتروفیل که بیش از ۶۰٪ گلبول‌های سفید خون را تشکیل می‌دهند کاهش پیدا میکند.

 

دلایل مختلفی برای وجود این بیماری وجود دارد ، اما این به ویژه در بیماران مبتلا به سرطان و بیمارانی که نیاز به درمان شیمی درمانی دارند ، شایع است. در زیر ما در مورد محدودیت ها و توصیه هایی که باید در نظر بگیرید برای داشتن تغذیه مناسب در این شرایط صحبت خواهیم کرد.

 

نوتروپنی چیست؟


نوتروپنی کاهش تعداد نوتروفیل ها (گروهی از سلول ها) در خون است. در نتیجه ، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و خطرات عفونت های مختلف افزایش می یابد.


بر اساس مطالعات انجام شده ، نوتروپنی کاهش تعداد نوتروفیل ها در خون است که اگر شدید باشد ، خطر و شدت عفونت های باکتریایی و قارچی را افزایش می دهد. علائم کانونی عفونت ممکن است مورد توجه قرار نگیرد ، اما تب در شدیدترین عفونت ها وجود دارد.

  

پزشکان نوتروپنی را از طریق فرمول افتراقی شمارش گلبول های سفید تشخیص می دهند ، اما ارزیابی نیاز به شناسایی علت آن دارد. اگر تب وجود داشته باشد ، عفونت فرض می شود ، بنابراین به درمان فوری با آنتی بیوتیک طیف گسترده نیاز دارد. این امر به ویژه در موارد شدید نوتروپنی بسیار مهم است.

 

رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به نوتروپنی چیست؟


حقیقت این است که پاسخ می تواند دشوار باشد زیرا هیچ استانداردی برای اجرای رژیم غذایی نوتروپنیک وجود ندارد. علاوه بر این ، انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد. حتی در یک بیمارستان ممکن است متخصصان مختلفی وجود داشته باشند که از برنامه های مختلف تغذیه ای برای یک منظور حمایت کنند. با این حال برخی پروتکل ها مانند آنهایی که در مجله تغذیه و رژیم غذایی منتشر شده است ، وجود دارد.

 

چه مواردی برای محدود کردن بیماران مبتلا به نوتروپنی توصیه می شود؟


به عنوان مثال غذاهای دریایی برای بیماران مبتلا به نوتروپنی ممنوع است.


توصیه می شود برای اطمینان از تغذیه کافی ، برخی از غذاهایی را که قبلاً بخشی از رژیم بوده اند محدود کنید.

 

بسته به آنچه متخصص انکولوژیک به شما گفته است و مرکزی که در آن شیمی درمانی شده اید ، ممکن است به شما توصیه شود از مصرف برخی غذاها خودداری کنید. غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

 

گوشت خام و غذاهای دریایی

فندق خام

کره

هر غذایی که ممکن است حاوی تخم مرغ خام باشد

پنیرهای نرم

پنیر غیر پاستوریزه

شیر غیر پاستوریزه

آب میوه و سبزیجات

محصولات غلات نپخته ، نان های بسته بندی نشده

کلوچه و شیرینی های پر از خامه

عسل

آب چشمه ها یا چاه ها

آب غنی شده با ویتامین

سس هایی که از سوپرمارکت ها خریداری شده اند

 

یک رژیم نوتروپنیک چه خطراتی می تواند به همراه داشته باشد؟


متخصصان آنکولوژی اکنون بیش از محدود کردن غذاها ، به تکنیک های ایمن فرآوری مواد غذایی توجه دارند. شیمی درمانی در حال حاضر تأثیر زیادی بر بدن و اشتهای این لفراد دارد. محدود کردن بیشتر غذا می تواند کمبودهای غذاهای اساسی را بیشتر کند.

 

اگرچه ممکن است شنیده باشید که یک رژیم غذایی نوتروپنیک می تواند خوب باشد ، اما محدود کردن مصرف برخی از غذاها در کاهش بیماری و خطر مرگ و میر هنگام شیمی درمانی مهم است.

  

در سالهای اخیر ، اثرات رژیم کتوژنیک بر روی این بیماران بررسی شده و نتایج امیدوار کننده ای در کاهش میزان مرگ و میر بدست آمده است.

 

نکات مهمی که باید در نظر بگیرید :

 

صحبت با پزشک بیمار مبتلا به نوتروپنی


میزان بقای سرطان به پزشکان اجازه می دهد تا بدانند بیمار پس از تشخیص بیماری چه مدت می تواند زنده بماند.


بیماران مبتلا به نوتروپنی در هنگام تغذیه با معایب دیگری روبرو می شوند. وجود زخم و از دست دادن اشتها فقط چند نمونه از این موارد است.


افرادی که تحت شیمی درمانی هستند نیز باید روزانه با چالش های دیگری کنار بیایند:

 

زخم های دهان ، بهتر است از مصرف مرکبات یا غذاهای پرادویه خودداری کنید.


از دست دادن اشتها. حتی اگر نمی خواهید غذا بخورید ، نکاتی وجود دارد که می تواند به شما در تأمین مواد مغذی مورد نیاز کمک کند.


تغییر در سلیقه. برخی از داروهای شیمی درمانی می توانند هر آنچه را که می خورید را بد طعم کنند.


انتخاب غذاهای خوش طعم ، غذا خوردن با ظروف پلاستیکی و سایر تغییرات می تواند به شما در این امر کمک کند.


خستگی یکی از ناراحت کننده ترین علائم درمان سرطان است. در نتیجه ، غیر معمول نیست که افراد مبتلا آنطور که باید ، غذا نمی خورند.

 

اگر نگران چیزی هستید که می توانید بخورید یا نمی توانید بخورید ، با متخصص آنکولوژی صحبت کنید .

 

روش های زیادی برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در طی شیمی درمانی وجود دارد ، به ویژه هنگامی که تعداد گلبول های سفید خون شما کم است. معمولاً دور ماندن از دوستان و اعضای خانواده که سرما خورده اند یا مریض شده اند به ذهن خطور می کند. با این حال حیوانات خانگی نیز می توانند منبع عفونت باشند.


ارم بلاگ


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده