خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خارج کردن تیغ ماهی از گلو

خارج کردن تیغ ماهی از گلو

چگونه استخوان ماهی گیر کرده در گلو را خارج کنیم؟

 

گیرکردن یک استخوان ماهی در گلو یک مشکل آزار دهنده است که می تواند منجر به عوارضی شود. آماده یادگیری نحوه خارج کردن آن هستید؟ پس به خواندن ادامه دهید!

 

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

از آنجا که همیشه احتمال گیر کردن استخوان ماهی در گلو وجود دارد ، لازم است هنگام مصرف ماهی احتیاط کنید تا از گیر کردن استخوان ماهی در گلو جلوگیری شود.

 

استخوان ماهی ها یک شکل نوک تیز دارند که می تواند باعث آسیب به اعضای داخلی بدن شوند. به همین دلیل است که وقتی آشپزها ماهی را به ظرف سرو اضافه می کنند ، معمولاً سعی می کنند تمام استخوان هایش را بردارند. با این وجود برخی از این استخوان ها به قدری کوچک هستند که به راحتی قابل دیدن با چشم نیستند.

 

به دام افتادن استخوان ماهی در دستگاه گوارش ، به ویژه در کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری ، یک حادثه شایع است. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که این استخوان ها می توانند به بافتهای دیگر بروند و در برخی از اندامها مانند غده تیروئید گیر کنند.

 

در این مقاله ، یاد خواهید گرفت که هنگام گیر کردن استخوان در گلو چه اقداماتی باید انجام دهید.

 

گیرکردن استخوان در گلو چه حسی دارد؟

 

فردی با هر جسم خارجی که در گلو گیر کرده باشد ، بلافاصله علائمی را تجربه می کند ، بنابراین افراد درگیر اغلب ناراحتی را از اولین بار بروز آن گزارش می کنند.

 

شدت علائم هنگامی افزایش می یابد که شی مورد نظر از اندازه قابل توجهی برخوردار باشد.

 

برخی از علائم اصلی گزارش شده عبارتند از:

 

دیسفاژی ، یعنی مشکل و درد هنگام بلع

احساس جسم خارجی در گلو

سرفه شدید

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

سوزن سوزن شدن یا خارش در گلو

در صورتی که استخوان بافت را سوراخ کند ، درد شدیدی در گلو ایجاد میشود

تولید بیش از حد بزاق

هموپتیزی یا سرفه کردن خون

 

عواقب احتمالی تیغ ماهی گیر کرده در گلو

 

پایین آمدن استخوان بدون ممانعت از مری امکان پذیر است. با این وجود ، به دلیل لبه های تیز ، هنوز هم می تواند در طول مسیر باعث آسیب دیدگی شود. یکی از رایج ترین عوارض ، بریدگی یا تحریک گلو یا مری است.

 

افرادی که دچار این نوع آسیب هستند ممکن است هنگام بلع وجود جسم خارجی در گلو و درد را گزارش کنند. در شدیدترین موارد ، خونریزی و ناراحتی تنفسی رخ می دهد ، این یک فوریت پزشکی است.

 

سایر عوارض شایع در افرادی که جسم خارجی در گلوی آنها گیر کرده است عبارتند از:

 

خونریزی شدید

التهاب

ناتوانی در بلعیدن

عفونت یا آبسه مری

خفگی خصوصاً در کودکان

 

سه روش برای از بین بردن استخوان گیر کرده ماهی در گلو

 

به طور کلی ، پس از بلعیدن جسم خارجی ، همیشه باید با پزشک مشورت شود. برخی از تکنیک ها وجود دارد که می توانید در صورت خارج از دسترس بودن مداخله حرفه ای ، مشکل را تا حد زیادی یا کاملا برطرف کرد.

 

1. سرفه کردن

 

این یکی از مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن است و برای از بین بردن اجسام خارجی از مجاری تنفسی و مری مفید است.

 

اولین غریزه هنگامی که فرد استخوان یا جسم دیگری را می بلعد ، سرفه است. در این موارد ، باید سعی کنید با زور بیش از حد معمول سرفه کنید تا جسم خارج شود.

 

با این وجود ، در صورت وجود خون یا درد قفسه سینه ، باید بلافاصله با پزشک مشورت شود.

 

2. مصرف آب یا روغن زیتون

 

متخصصان توصیه می کنند برای جابجایی استخوان ، یک لیوان آب یا 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون استفاده کنید. آب دائماً فشار ملایمی به سمت پایین وارد می کند و استخوان را به داخل معده میکشاند.

 

به همین ترتیب ، روغن روان کننده است و به جسم خارجی اجازه می دهد تا در امتداد سطح بلغزد و سرفه را آسان تر کند.

 

3. غذاهای چسبناک بخورید

 

غذاهایی که قوام چسبنده دارند می توانند بهترین متحدان شما در هنگام گیر شدن استخوان در گلو باشند. هنگام بلع ، آنها توده ای همگن تشکیل می دهند که استخوان را در برگرفته و هضم می کند.

 

برخی از این نوع غذاها عبارتند از:

 

موز

نان و کره بادام زمینی

نان آغشته به آب

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

 

همانطور که در بالا ذکر کردیم ، اگر فکر می کنید ممکن است استخوانی را قورت داده باشید ، قطعاً باید به پزشک مراجعه کنید. دلیل این امر این است که استخوان گاهی اوقات به آرامی پایین می آید ، اما با پایین آمدن می تواند چیزی را برش دهد. این برش می تواند آلوده شده و آبسه ایجاد کند.

 

گزینه های پزشکی برای برداشتن استخوان

 

این گزینه زمانی اجرا خواهد شد که استخوان ماهی به خودی خود خارج نشود. اگر در ناحیه قابل دسترسی گلو باشد ، یک متخصص می تواند جسم خارجی را با استفاده از موچین خارج کند. برای انجام این عمل ، باید هنگام باز شدن دهان ، تیغ ماهی قابل مشاهده باشد.

 

اگر این امر ممکن نباشد ، پزشک باید از طریق آندوسکوپی تیغ ماهی را خارج کند.

یکی از بزرگترین مزایای این روش این است که یک روش کم تهاجم است و بهبودی فوری را مهیا میکند. علاوه بر این ، همچنین امکان درمان عوارض موجود مانند پارگی ، خونریزی یا زخم را فراهم می کند.

 

پیشگیری از خفگی

 

یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه این است که قبل از پخت و پز ، همه ی تیغ های ماهی را با دقت از آن خارج کنید ، مخصوصاً اگر ماهی مصرفی شما سالمون یا قزل آلا باشد. علاوه بر این ، باید ماهی را به آرامی چندین بار بجوید تا استخوان هنگام خوردن ماهی شناسایی شود.

 

این مشکل بیشتر در افرادی که دندان مصنوعی دارند دیده می شود زیرا در هنگام جویدن نمی توانند استخوان را احساس کنند. علاوه بر این ، به ویژه کودکان و افراد مسن باید توجه بیشتری داشته باشند.

 

وقتی استخوان ماهی در گلویتان گیر کرد ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که خونسردی خود را حفظ کنید و برخی از پیشنهادات ذکر شده در بالا را دنبال کنید. اگر استخوان ماهی از بین نرفت و یا هر گونه عارضه ای ایجاد کرد ، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید زیرا فقط آنها می توانند مشکل را حل کنند.


ارم بلاگ

نظرات
arrow فاطمه
مفید بود ممنون
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده