دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تاثیر کافئین بر روی مغز

تاثیر کافئین بر روی مغز

کافئین چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

 

کافئین چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟ این ماده ریتم خواب و بیداری را تغییر می دهد ، فرایندهای شناختی را تحت تأثیر قرار می دهد و حتی بر روحیه ما تأثیر می گذارد. در مقادیر معقول مزایای زیادی را به همراه دارد ، اما مقدار زیاد آن می تواند اثرات عکس ایجاد کند.

 

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

تقریباً همه ما با تأثیرات اصلی کافئین بر روی مغز آشنا هستیم: این ماده تمرکز بیشتری را برای فرد مصرف کننده ایجاد می کند و باعث نشاط فرد می شود. بنابراین ، بسیار معمول است که قهوه اولین نوشیدنی باشد که افراد صبح مینوشند زیرا به فرد کمک می کند تا برای شروع برنامه روزانه آماده شود. اما آیا کافئین از راه های دیگری نیز بر مغز تأثیر می گذارد؟

 

در حقیقت ، تأثیر کافئین بر مغز محدود به افزایش انرژی نیست ، بلکه بسیار فراتر از آن است. کارشناسان اتفاق نظر دارند که نوشیدن مقادیر متوسط ​​قهوه یک عمل سالم است. تخمین زده می شود که 80 درصد بزرگسالان در جهان قهوه می نوشند.

 

با این حال ، وقتی قهوه را به مقدار بسیار زیاد مصرف می کنیم ، مشکلات مختلفی ایجاد می کند. به همین ترتیب ، یکی دیگر از تأثیرات کافئین بر مغز ، اعتیاد آور بودن آن است. این به این معنی است که وقتی ما نوشیدن آن را متوقف کنیم ، سندرم ترک را تجربه خواهیم کرد.

 

بیایید موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

  

همانطور که می دانیم ، ماده فعال قهوه کافئین است و یک ماده روانگردان است. در حقیقت ، این ماده پرکاربردترین ماده روانگردان در جهان است. این ماده از خانواده آلکالوئیدها است که شامل داروهایی مانند مرفین ، نیکوتین یا کوکائین نیز می باشد.

 

کافئین تأثیر بسیار قدرتمندی بر روی مغز دارد. از نظر عصب شناسی ، با فعال یا افزایش سطح هوشیاری ، وضعیت هوشیاری را تغییر می دهد. همچنین بر روند شناختی تأثیر می گذارد و تأثیرات روانشناختی بر خلق و خو دارد.

 

زیرا کافئین می تواند عملکرد انتقال دهنده های عصبی در مغز را تغییر دهد. علاوه بر این ، کافئین همچنین روی تعدادی از فرایندهای مهم دیگر موجود زنده مانند هضم ، متابولیسم و ​​بینایی تأثیر می گذارد.

 

کافئین ، آدنوزین و آدرنالین

 

از لحظه بیدار شدن و در طول روز ، بدن به طور طبیعی ماده ای به نام آدنوزین تولید می کند. این عامل احساس خستگی است و باعث می شود شب ها احساس خواب آلودگی داشته باشیم. اگر قهوه بنوشیم این روند می تواند تغییر کند.

 

تعامل بین کافئین و آدنوزین باعث می شود که غده هیپوفیز هورمون هایی ترشح کند که غدد فوق کلیه را برای تولید آدرنالین تحریک می کنند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

 

وقتی کافئین در مغز ما وجود دارد ، آدنوزین مسدود شده و تولید آدرنالین نیز افزایش می یابد. این امر منجر به افزایش ضربان قلب و پمپاژ خون بیشتر و همچنین تنفس شدید می شود.

 

اثر دیگر کافئین این است که از جذب مجدد دوپامین ، انتقال دهنده عصبی که بر روند خستگی و استراحت نیز تأثیر می گذارد ، جلوگیری می کند.

 

کافئین بر لوب های پیشانی مغز تأثیر می گذارد

 

کافئین لوب های پیشانی مغز را فعال می کند. این منطقه فرآیندهایی مانند توجه و حافظه کوتاه مدت را تنظیم می کند.

 

طبق تحقیقات کافئین می تواند بر مغز تأثیر بگذارد و به شما کمک می کند تا حافظه قوی تر شود. با این حال ، این اثر فقط در افرادی دیده می شود که زیاد قهوه مصرف نمی کنند.

 

کافئین همچنین توانایی تمرکز ما را افزایش می دهد ، به خصوص هنگامی که احساس خستگی می کنیم. با این حال ، اطلاعات موجود نشان می دهد که اگر بیش از حد مصرف شود ، عملکرد را در همه زمینه ها کاهش می دهد و حالت تحریک پذیری زیادی ایجاد می کند.

 

سایر تأثیرات کافئین بر بدن

 

کافئین همچنین به برخی از داروها کمک می کند تا سریعتر و موثرتر عمل کنند ، مانند ایبوپروفن ، پاراستامول یا آسپرین. در همچنین کافئین موجود در قهوه به عنوان یک مسکن خفیف عمل می کند ، به ویژه برای سردردهای ناشی از فشار خون.

 

قهوه اشتهای شما را نیز کاهش می دهد . برخی مطالعات نشان داده است که نوشیدن منظم قهوه بیماری های قلبی ، سرطان و دیابت را کاهش میدهد.

 

کافئین برای مدت طولانی در بدن باقی می ماند. اولین اثرات پانزده دقیقه پس از مصرف احساس می شود و تا پنج یا شش ساعت بعد ادامه می یابد. به همین دلیل است که نوشیدن یک لیوان قهوه در بعد از ظهر می تواند استراحت شبانه شما را خراب کند!

 

ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده