خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا شیرین کننده های مصنوعی می توانند باعث سرطان شوند؟ این مطالعه سوالاتی را مطرح می کند

آیا شیرین کننده های مصنوعی می توانند باعث سرطان شوند؟ این مطالعه سوالاتی را مطرح می کند

یک مطالعه جدید "ارتباط احتمالی" بین شیرین کننده های مصنوعی و افزایش خطر ابتلا به سرطان را پیدا کرده است. - کپی رایت   Canva


ارتباط احتمالی بین شیرین کننده های مصنوعی و افزایش خطر ابتلا به سرطان


آیا شیرین کننده های مصنوعی باعث سرطان می شوند؟ یک مطالعه در یک دهه جدید نشان می دهد که بله ممکن است


به خوبی شناخته شده است که قند زیاد برای سلامتی مضر است. اما اینکه چقدر عاقلانه است که آن را با شیرین کننده های مصنوعی جایگزین کنیم نیز بحث برانگیز است.


این بحث توسط یک مطالعه در مقیاس بزرگ بررسی و در فرانسه انجام شده است که نشان می دهد مصرف شیرین کننده های مصنوعی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.


محققان فرانسوی عادات غذایی و سلامت بیش از 100000 داوطلب را در طول یک دهه بررسی کردند.


نتایج تجزیه و تحلیل های آماری آنها که چندی پیش (2022/03) در مجله PLOS Medicine منتشر شد ، نشان می دهد که افرادی که بیشترین میزان شیرین کننده های مصنوعی - به ویژه آسپارتام و آسه سولفام-K را که معمولا در نوشابه ها استفاده می شوند - مصرف می کنند، در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان هستند. به طور خاص سرطان سینه و چاقی مرتبط.


شارلوت دبراس، دانشجوی دکترا و نویسنده اصلی این مطالعه، در این باره گفت: «این مطالعه آینده‌نگر در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها در فرانسه و سراسر جهان استفاده می‌شوند، ممکن است عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان باشند.» یک بیانیه .


او خاطرنشان کرد که این یافته‌ها با مطالعات تجربی گذشته مطابقت دارد که نشان می‌دهد یک اثر سرطان‌زای احتمالی روی جوندگان وجود دارد.


شیرین کننده های مصنوعی در بسیاری از نوشیدنی ها و محصولات غذایی در سراسر جهان یافت می شود و روزانه توسط میلیون ها شهروند مصرف می شود. موسسه ملی سرطان ایالات متحده و تحقیقات سرطان انگلستان هر دو می گویند شیرین کننده های مصنوعی باعث سرطان نمی شوند.


در سراسر اتحادیه اروپا، استفاده از آنها توسط سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) تنظیم می شود. سخنگوی EFSA به یورونیوز نکست گفت: آژانس در حال حاضر در حال تکمیل ارزیابی مجدد تمامی افزودنی های غذایی مجاز برای فروش در بازار اتحادیه اروپا از جمله شیرین کننده های مصنوعی است.


سخنگوی گفت: "این مطالعه جدید به عنوان بخشی از ارزیابی مجدد در نظر گرفته خواهد شد."


آسپارتام و افزایش خطر ابتلا به سرطان

محققان از داده های ارائه شده توسط 102865 بزرگسال شرکت کننده در مطالعه کوهورت NutriNet-Santé فرانسه بین سال های 2009 و 2021 استفاده کردند.


داوطلبان سابقه پزشکی، اطلاعات جمعیت شناختی و فعالیت بدنی و همچنین اطلاعاتی در مورد شیوه زندگی و سلامت خود گزارش دادند.


در طول این مطالعه، داوطلبان با ارسال سوابق کاملی از آنچه در چند دوره 24 ساعته مصرف کرده‌اند، از جمله نام و مارک محصولات، جزئیاتی از غذای مصرفی خود را ارائه کردند.


شایان ذکر است که 78.5 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه زن بودند که 37 درصد از آنها مصرف شیرین کننده های مصنوعی را گزارش کردند.


مصرف آسپارتام با افزایش سرطان سینه و چاقی مرتبط بود

نوشابه ها بیش از نیمی از شیرین کننده های مصنوعی مصرفی آنها را تشکیل می دهند، در حالی که شیرین کننده های روی میز 29 درصد و ماست یا پنیر دلمه 8 درصد را تشکیل می دهند.


محققان سپس مصرف این شیرین‌کننده‌ها را با میزان سرطان در شرکت‌کنندگان مقایسه کردند، در حالی که برای سایر عوامل احتمالی مانند سن، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی و سابقه خانوادگی سرطان تنظیم شدند.


این مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که بیشترین میزان شیرین‌کننده‌ها را مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که مصرف نمی‌کردند، 13 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان داشتند.


به طور خاص، مصرف آسپارتام با افزایش سرطان سینه و چاقی مرتبط است.


همبستگی، نه علیت

با این حال، محققان به وضوح بیان می‌کنند که یافته‌های آنها ارتباط علی بین شیرین‌کننده‌های مصنوعی و سرطان ایجاد نمی‌کند و به مطالعات بیشتری نیاز است.


آنها گفتند: «این نتایج باید در گروه‌های دیگر در مقیاس بزرگ تکرار شود و مکانیسم‌های زیربنایی توسط مطالعات تجربی روشن شود.»


دانشمندانی که در این تحقیق شرکت نداشتند نیز با احتیاط از این یافته ها استقبال کردند.


دکتر مایکل جونز، دانشمند ارشد ژنتیک و اپیدمیولوژی در مؤسسه تحقیقات سرطان لندن، تاکید کرد که اجماع علمی کنونی همچنان وجود دارد که شواهد روشنی مبنی بر اینکه شیرین کننده های مصنوعی باعث ایجاد سرطان در انسان می شوند وجود ندارند ، اگرچه مقامات بهداشت ایمنی مواد غذایی اغلب شواهد موجود را مجددا ارزیابی می کنند. .


جونز در بیانیه‌ای گفت: «ارتباط بین شیرین‌کننده‌های مصنوعی و سرطان گزارش‌شده در این مطالعه دلالت بر علیت ندارد - این دلیلی نیست که شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث سرطان می‌شوند . »


او توضیح داد که انواع افرادی که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند ممکن است از بسیاری جهات با افرادی که استفاده نمی کنند متفاوت باشد و این تفاوت ها ممکن است تا حدی یا به طور کامل این ارتباط را توضیح دهد.


"یافته های ما استفاده از شیرین کننده های مصنوعی را به عنوان جایگزین ایمن برای شکر در غذاها یا نوشیدنی ها تایید نمی کند.

کوین مک کانوی، استاد بازنشسته آمار کاربردی در دانشگاه آزاد، با این موضوع موافق بود.


مشکل کلی و اجتناب ناپذیر این مطالعه مشاهده ای بودن آن است. محققان شرکت‌کنندگان را وادار نکردند چیزهای خاصی بخورند - آنها آنچه را که می‌خوردند در یک دوره زمانی ثبت کردند و آنها را پیگیری کردند و ثبت کردند که کدام افراد تشخیص سرطان جدید دارند.


او گفت که مشکل این است که سه گروه از افراد که در این مطالعه مقایسه شده‌اند «از جهات دیگری غیر از مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی متفاوت بودند».


این مطالعه در واقع نشان داد که کسانی که شیرین کننده های بیشتری مصرف می کنند بیشتر زنان هستند، جوان تر هستند، سیگار می کشند، و فعالیت بدنی کمتری دارند و احتمال ابتلا به دیابت شایع تر است.


بسیاری از ارتباط بین مصرف شیرین کننده مصنوعی و خطر ابتلا به سرطان پس از این تنظیمات همچنان وجود داشت. اما هرگز نمی توان مطمئن بود که هر عامل مربوطه برای آن تعدیل شده است.»


خود نویسندگان این مطالعه این محدودیت‌ها را تایید می‌کنند اما می‌گویند مطالعه آنها باید تحقیقات و بحث‌های بیشتری را برانگیزد.


آنها نتیجه گرفتند: «یافته‌های ما استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی را به‌عنوان جایگزین‌های ایمن برای قند در غذاها یا نوشیدنی‌ها پشتیبانی نمی‌کند و اطلاعات مهم و جدیدی را برای رسیدگی به بحث‌ها در مورد اثرات نامطلوب بالقوه آنها بر سلامتی ارائه می‌دهد.»


مجله ارم بلاگ

منبع : یورونیوز نکست





بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده