بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اهمیت مصرف کافی آب و مایعات

اهمیت مصرف کافی آب و مایعات


آب برای زندگی ضروری است و ماده مغذی محسوب می شود. آب و نوشیدنی های دیگر؛ این ماده در هضم ، جذب و انتقال مواد غذایی ما به سلولها ، تشکیل واکنشهای بیوشیمیایی لازم برای زندگی و سلامتی ، عملکرد سلولها و اندامها و سیستمهای بافتی ، حمل و دفع مواد مضر ناشی از متابولیسم ، کنترل دمای بدن و روانکاری مفاصل نقش دارد. همچنین مواد معدنی ضروری مانند کلسیم ، منیزیم و فلوراید را فراهم می کند. در حالی که آب بدن در شیرخوارگی 80٪ است ، با پیشرفت سن کاهش می یابد و در سنین بالاتر به 60-50٪ کاهش می یابد.


گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

تحقق عملکردهای بدن فوق الذکر با حفظ تعادل آب به نام "هیدراتاسیون" در ارگانیسم امکان پذیر است. تعادل آب بدن؛ از بین رفتن آب از طریق تنفس ، ادرار ، عرق و مدفوع با جایگزین کردن آن با مقدار آب گرفته شده با نوشیدنی و غذا حاصل می شود. آب بدن در حالت تعادل نگه داشته می شود ، با از بین رفتن کل مایعات تقریبا 2.5 لیتر در روز ، یعنی 1500 میلی لیتر در روز از کلیه ها ، 500 میلی لیتر در روز از پوست ، 300 میلی لیتر در روز از روده ها ، 300 میلی لیتر در روز با تنفس. از بین رفتن زیاد آب خطرناک است. نوزادان بزرگترین گروه خطر هستند. زیرا این گروه سنی با بالاترین میزان آب بدن آنها است. اگر از دست رفتن آب زیاد باشد ، حجم خون کاهش می یابد ، گردش خون کافی نخواهد بود ، مشکلات ناشی از رساندن مواد مغذی به بافت ها و اندام ها در عملکرد این اندام ها منعکس شده و مشکلات دیگری بوجود می آید. 10٪ ریزش آب از بدن می تواند باعث مرگ شود. مصرف روزانه نوشیدنی بسته به میزان فعالیت بدنی ، میزان مایعاتی که باید روزانه مصرف شود متفاوت است. توصیه می شود روزانه 2-2.5 لیتر مایعات در سطح فعالیت متوسط ​​مصرف کنید


در هوای گرم ، وقتی فعالیت بدنی بیش از حد انجام می شود ، پروتئین و غذاهای نمکی اضافی مصرف می شود ، عرق کردن و ادرار و بیماری های تب دار که باعث افزایش دمای بدن ، تنفس و اسهال و مایعات روده می شوند افزایش می یابد. در چنین مواردی میزان مایعات / آب مورد نیاز بدن افزایش یافته و برای حفظ تعادل مایعات در بدن باید آب از دست رفته جایگزین شود. به منظور رفع مایعات از دست رفته ، مرکز تشنگی در مغز تحریک شده و احساس تشنگی ایجاد می شود. هنگامی که تراکم پلاسما در نتیجه از دست دادن آب 1 درصد افزایش می یابد ، مرکز تشنگی تحریک می شود. از آنجا که مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم که در تعادل آب نقش دارند ، در اسهال از بین می روند ، احساس تشنگی تحریک نمی شود. نیاز به آب انسان: 1500-2000 میلی لیتر در روز (8-10 فنجان) با آب آشامیدنی ، 1000 میلی لیتر در روز با غذا و نوشیدنی ، تشکیل شده است.


تعادل آب در بدن از اهمیت حیاتی برخوردار است ، نیاز روزانه به سادگی با معادله 35 میلی لیتر x وزن بدن (کیلوگرم) محاسبه می شود. تیره شدن رنگ ادرار نشان می دهد که نیاز آبی برآورده نمی شود.


ترجمه از مهناز خلج زاده مجله ارم بلاگ

منبع ترجمه سایت : hsgm.saglik.gov.tr


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده